De komst van het internet heeft veel effect op retailers. Online kopen, prijzen vergelijken en de snelle opkomst van nieuwe concurrenten (vaak pure online spelers) zijn bijvoorbeeld een aantal gevolgen die de resultaten van bestaande retailers flink kunnen aantasten. Bestaande winkelketens moeten hierop een antwoord formuleren om relevant te blijven.
Beter Bed heeft de noodzaak hiervan een aantal jaar geleden onder ogen gezien en startte een belangrijk investeringsprogramma. Zo pakte het de winkelformules aan en ontwikkelde het een online propositie. Eerst werden de Nederlandse formules Beter Bed (30% van de omzet) en Beddenreus (3% van de omzet) geherlanceerd. De winkels werden verbouwd, de logo’s opgefrist, het assortiment herzien en het personeel getraind. Service en klanttevredenheid staan nu bovenaan het prioriteitenlijstje van iedere medewerker.
Online verkopen is anders dan in een winkel. Beter Bed investeerde daarom in de opbouw van een eigen e-commerce team. Op een nieuw softwareplatform hebben zij de webshops opnieuw opgebouwd en vormgegeven. Dit opent de mogelijkheid om online een veel groter assortiment aan te bieden dan in de winkel, bijvoorbeeld in bedtextiel. Ook worden nieuwe logistieke modellen getest, want net als haar (online) concurrenten moet Beter Bed nu met veel kortere levertijden werken dan voorheen.
De omzettrend in Nederland is al een paar jaar positief. Het resultaat van een goede conjunctuur én van de investeringen in de winkels en webshops. De Hollandse ervaringen worden nu naar Duitsland geëxporteerd. Medio 2016 startte bij de Duitse winkelketen Matratzen Concord (60% van de omzet en circa 1.000 winkels) de verbouwingsoperatie. Eind 2017 moeten circa 500 winkels opgefrist zijn en 750 halverwege 2018. Het assortiment wordt flink aangepast. In 800 van de 1.000 winkels komen nieuwe boxspring-concepten te staan. Het aantal matrasvarianten wordt verminderd van 57 naar 35 op basis van de 80-20 regel. Ook is de nieuwe webshop live gegaan. Matratzen Concord schuift qua positionering op van discounter naar ‘value for money’ (goede prijs-kwaliteitverhouding), meer vergelijkbaar met de Beter Bed-formule in Nederland.
Duitsland is de belangrijkste markt voor Beter Bed. Matratzen Concord is van oudsher de meest winstgevende formule. De groeiende vraag naar boxspring bedden en een stevige online concurrentie in de matrassenmarkt zette de omzet van Matratzen Concord de afgelopen twee jaar onder druk. De benodigde investeringen in de formule en online propositie drukten daar bovenop ook nog op de resultaten, met negatieve gevolgen voor de beurskoers. Het succes van de transformatie is dan ook van cruciaal belang voor de onderneming.
Met de winkelombouw in Duitsland in volle gang en de nieuwe webshops in de lucht, is het zwaartepunt van de investeringsagenda nu wel gepasseerd. De komende 12 maanden moeten bewijzen of de herpositionering van Matratzen Concord net zo’n succes wordt als die van Beter Bed en Beddenreus in Nederland. Hoewel uit de lage beurskoers weinig vertrouwen spreekt, denken wij dat de Duitse herpositionering kansrijk is.
Het plotselinge vertrek van CEO Ton Anbeek naar fietsenproducent Accell was ook voor ons een verrassing. Voor Accell, dat net als Beter Bed een deelneming is van Teslin Participaties Coöperatief UA, een goede keuze. Met zijn kennis, ervaring en track record zal hij een belangrijke rol spelen in de transformatie van Accell naar een consumentenbedrijf. Het is jammer dat Ton Anbeek de resultaten van alle inspanningen bij Beter Bed niet meer meemaakt. In Nederland en Duitsland zijn afgelopen jaren nieuwe managementteams geformeerd die leiding geven aan de uitvoering van de (online) transformatie. Ook binnen de Raad van Commissarissen is veel retailkennis aanwezig om CFO Bart Koops bij te staan. Uit onze gesprekken met de commissarissen weten we dat er hard gewerkt wordt aan de opvolging. Het zou ook voor de nachtrust goed zijn als een nieuwe CEO op korte termijn wordt aangesteld.
Teslin houdt via Teslin Participaties Coöperatief UA en Midlin NV een belang in Beter Bed.