×

success

No Sass files were modified. Time elapsed 0.0004 seconds

| Teslin | Blog

Familiebedrijven aan de beurs doen het vaak beter dan andere beursgenoteerde bedrijven. De reden: een mix van resultaat-denken en langetermijnbelangen én stabiliteit aan de top. Een goed voorbeeld is groothandel- en supermarktbedrijf Sligro dat ruim 25 jaar aan de beurs verkeert. Volgens het bedrijf zelf: 25 jaar genieten. Dat geldt ook voor de aandeelhouders.

In 1935 startte Abel Slippens in Veghel een groothandel in margarine en 'koloniale waren'. Nu, 80 jaar later, zou hij het huidige bedrijf Sligro Food Group niet meer herkennen, wel de mensen die er werken. Het bedrijf, waar iedereen gewoon doet, is nu in handen van kleinzoon Koen. De familie, handel en sector zijn dezelfde als in 1935. De omzet van € 2,6 miljard, de bijna 6.000 medewerkers en het assortiment van 60.000 artikelen zouden de oude Slippens doen duizelen.

Gewoon ondernemen


Sligro combineert tegenstellingen. De zuinige kruideniersmentaliteit gaat moeiteloos samen met de ondernemersgeest om te investeren en de professionele tucht van de markt gaat niet ten koste van het warme gevoel van een familiebedrijf. Het bedrijf is wars van blabla-verhalen. Geen managementjargon als 'return on investment' of 'targets'. Gewoon de mouwen opstropen en werken met begrijpelijke prognoses. Geen financiële sturing, maar ondernemen op basis van kernindicatoren en prestaties. En met onderlinge wedstrijdjes – de beste kantoorafdeling, de beste groothandel, de beste supermarkt – blijven de mensen gemotiveerd en competitief. Ook met de aandelen die ze krijgen overigens.

In de jaren '70 en '80 groeide Sligro sterk door autonome groei en gerichte succesvolle overnames. Altijd binnen de foodsector, geen excentrieke avonturen. In totaal nam Sligro ruim 100 bedrijven over, waaronder de horecagroothandels Jan Louwers, Wunderink, Rooswinkel en Horeca Totaal Sluis, de foodservicebedrijven Van Hoeckel, VEN en Inversco, de supermarktketens Prisma Food Retail, EMTÉ en Sanders Supermarkten en groenteleverancier Van Oers.

Foodretail en foodservices


Sligro bedient de etende mens via twee takken: foodretail (supermarkten en groothandel) en foodservices (groothandel via zelfbediening en bezorging). Afgezien van activiteiten in België, opereert het levensmiddelenbedrijf alleen op de Nederlandse markt. Niet uit principe, maar omdat binnen de landsgrenzen de groei gemakkelijker en sneller gaat dan erbuiten.

25 jaar op de beurs


In 1989 ging Sligro Food Group naar de beurs om de groeiambities te financieren. Niet alle plannen lukten, maar over het algemeen zijn het 25 jaar van waardecreatie waarin het bedrijf een gemiddeld samengesteld rendement van 17% per jaar realiseerde. Wij zijn enthousiast over dit buitengewone foodbedrijf in Noord-Brabant. Het is een mooi bedrijf met een goede mix van aandeelhouders. Ongeveer 35% is in handen van de familie en personeel, ongeveer 30% van vaste aandeelhouders en de rest is free float. Sligro heeft een sterke vrije kasstroom die het bedrijf in staat stelt het dividend per aandeel over 2014 met € 0,05 op te schroeven tot € 1,10. Ook voor 2015 zien de resultaten er goed uit. In het eerste kwartaal behaalde Sligro een omzet van € 605 miljoen, € 13 miljoen (2,2%) meer dan in het eerste kwartaal van 2014. Zolang Sligro 'gewoon' blijft, is het een buitengewoon goed bedrijf voor de etende én de beleggende mens. Wij herkenden dat al in 1993 toen ons fonds Darlin een fors belang nam. Ook de Midlin-portefeuille heeft een belang in Sligro.

Frederik van Beuningen portretFrederik van Beuningen

Profiel Sligro Food Group

  • Sligro Food Group in Veghel beslaat de Nederlandse voedlogo sligroselmarkt via foodservice en foodretail.
  • Foodservice is marktleider voor de horeca, recreatie, cateraars, grootverbruikers, bedrijfsrestaurants, pompshops, het mkb, retailbedrijven en de institutionele markt. Sligro levert 60.000 artikelen via 47 zelfbedieningsgroothandels en 9 bezorgvestigingen. Het merk Van Hoeckel bedient de institutionele markt. 

  • Foodretail is actief met 130 EMTÉ full service supermarkten, vooral in Zuid-, Midden- en Oost-Nederland. 

  • Sligro heeft eigen productiefaciliteiten en deelnemingen in leveranciers van versproducten.
  • Sligro Food Group behaalde in 2014 een omzet van € 2,6 miljard (+2,9%) en een nettowinst van € 69 miljoen (+1,5%).
  • Er werken 5.800 fulltime medewerkers. De dividend bedroeg € 1,10.
  • In het eerste kwartaal van 2015 bedroeg de omzet € 605 miljoen (+2,2%).

www.sligrofoodgroup.nl

Terug naar boven