Analisten en beleggingsdeskundigen zijn negatief over retailbedrijf Macintosh. Klopt dit beeld? Misschien. De pessimisten laten overigens wel alle lichtpuntjes achterwege.
Analisten en beleggingsdeskundigen zijn negatief over het internationale retailbedrijf Macintosh. Het winkelbedrijf in schoenen en woninginrichting zou geen focus hebben en zou te laat reageren op de online markt. Bovendien heeft het bedrijf een slecht jaar achter de rug en een moeizame herfinanciering. Daarbij is de waarde van het aandeel gedaald tot een tiende van de waarde in 2007. Sommige analisten noemen het aandeel zelfs een aandeel voor gokkers. Klopt dit negatieve beeld? Misschien. De pessimisten laten overigens wel alle lichtpuntjes achterwege.
Van zorgen naar hoop
Wij hadden en hebben zorgen over Macintosh. Ieder jaar drongen wij tevergeefs aan op het verzetten van de bakens. Voortdurend wezen wij op de verouderde formules en de afwachtende strategie. Maar onze visie stuitte telkens op dovemansoren van de directie. Wij werden er moedeloos van. Tot vorig jaar. Halverwege 2014 verliet zowel de CEO als de CFO de kantoortoren in Maastricht. Er kwam een nieuwe baas, de ambitieuze Vlaming Kurt Staelens. Met zijn aantreden waait er een nieuwe wind door het bedrijf. Er is weer een beleid dat we kunnen volgen.
Duidelijke strategie
Staelens staat voor een grote uitdaging. Hij moet het rommelige bedrijf in van alles en nog wat weer stroomlijnen en de marges verhogen. De contouren van de nieuwe strategie zien er goed uit. Zo concentreert Macintosh zich nog meer op de verkoop van schoenen en gaan de woonwinkels de deur uit. Dochter Kwantum wordt van de hand gedaan zodra zich een goede koper aandient. Dat schept duidelijkheid. Verder krijgen de schoenenformules een makeover waardoor ze beter aansluiten bij het huidige consumentengedrag. Daarbij kiest Macintosh voor een weloverwogen mix van offline en online waarbij afhaalwinkels een belangrijke rol spelen. Dat er online nog groei zit voor Macintosh is wel zeker: die is nu nog geen 9% van de totale omzet.
Weg naar boven
De nieuwe directie en nieuwe strategie kunnen van Macintosh weer een waardevol bedrijf en aandeel maken. Daarbij kan de onderneming bogen op een stijgend marktaandeel en profiteren van het toenemende consumentenvertrouwen en de groeiende koopkracht. Als het weer dan ook nog eens meezit, zal de onderneming de weg naar boven weer vinden. Wij kijken met meer vertrouwen naar het bedrijf en die overtuiging wordt gevoed door de open communicatie van de directie.
Frederik van Beuningen
Macintosh in Maastricht (www.macintosh.nl) heeft circa tien winkelformules: Brantano, Dolcis, firelle, Intreza, Invito, Jones Bootmaker, Kwantum, Manfield, PRO 0031, Scapino Nederland, Steve Madden. Het bedrijf heeft ruim 10.000 medewerkers en bijna 1.000 winkels in de Benelux en het VK. Op een omzet van € 871 miljoen, realiseerde het bedrijf in 2014 een bedrijfsresultaat van -€ 18,1 miljoen wat na impairments leidde tot een verlies van € 102 miljoen. Macintosh Retail Group N.V. is genoteerd aan de NYSE Euronext Amsterdam en had ultimo 2014 een beurswaarde van € 96,4 miljoen. Het bedrijf zit in de portefeuille Darlin.