De keuze van de Britten om uit de Europese Unie te stappen heeft de plannen van Europa’s grootste online dierenzaak voor de Engelse markt in een stroomversnelling gebracht. Zooplus zal in het eerste kwartaal van 2017 een lokaal distributiecentrum opzetten om van daaruit de Britse consument te bedienen. Hiermee verbetert de leversnelheid en de winstgevendheid van zooplus.
Waardedaling pond
Nadat de keuze voor een Brexit bekend werd, daalde het pond sterling met circa 20%. De Britse omzet van zooplus dreigt daardoor verliesgevend te worden. Ongeveer 10% van haar omzet komt daar namelijk vandaan, terwijl het grootste deel van het verkochte honden- en kattenvoer in continentaal Europa wordt ingekocht. De bestellingen worden nu nog in Tilburg verzameld en verscheept naar Engeland. Met het grootste deel van de kosten in euro en de opbrengsten in ponden is de valutaontwikkeling een behoorlijk uitdaging voor de winstgevendheid.
Lokale distributie
Maatregelen zijn genomen om de impact hiervan op korte termijn op te vangen. Een meer structurele oplossing voor het valutaprobleem is de start van lokale distributie waardoor een groter deel van de kosten ook in ponden gemaakt wordt. Om scherp te kunnen blijven aanbieden is zooplus met haar leveranciers in gesprek over de inkoopvoorwaarden. Overigens lijken prijsverhogingen voor de consument onafwendbaar. Aangezien Britse concurrenten ook hun honden- en kattenvoer uit continentaal Europa halen zullen ook zij de prijzen moeten verhogen. Over twee jaar, na de uittreding van de Britten, is lokale distributie ook een logische zet omdat eventuele handelsbelemmeringen en/of -heffingen zo vermeden kunnen worden.
Strategie
Lijkt het dat zooplus € 100 miljoen omzet in een land gaat halen, dan zet het daar lokale distributie op. Engeland stond hierbij bovenaan het lijstje. De Brexit heeft dit proces hooguit een jaar vervroegd. Bij voldoende schaal wordt lokale distributie lonend en het is dé manier om steeds meer omzet naar een hoger margeniveau te tillen. Ook helpt het om de levertijd te reduceren en de leverbetrouwbaarheid te verhogen, iets dat de consument waardeert.
Hondstrouwe klanten
Alles om de klant te behagen is het devies bij zooplus. Dus lage prijzen en een goede service. Hierdoor wordt inmiddels 94% van de omzet bij bestaande klanten gerealiseerd en kan het bedrijf uit met een laag marketingbudget. Het prijsverschil met de dierenspeciaalzaak bedraagt doorgaans 25-30%. Een groot assortiment en het gemak van thuisbezorging maken het voor steeds meer honden- en kattenbaasjes in Europa hun favoriete winkel.
Meer dan € 1 miljard omzet in 2017
Zooplus groeide in 2015 met 30% en in 2016 met naar verwachting 27%. In 2017 zal het bedrijf de mijlpaal van € 1 miljard omzet doorbreken en tegen het einde van 2018 Europa’s grootste dierenspeciaalzaak zijn. Groter zelfs dan de Duitse winkelketen Fressnapf (€ 1,5 miljard omzet). Op internet laat het alle concurrenten achter zich.
Nieuwe doelstellingen
Met € 1 miljard omzet in zicht, verwachten wij dat zooplus in het eerste kwartaal van 2017 met nieuwe meerjarige doelstellingen naar buiten komt. Voor het bedrijf is er nog veel groeipotentieel. De Europese markt is € 21 miljard waarvan pas 7% online wordt verkocht. Het zou ons dan ook niet verbazen als het bedrijf naar € 2 miljard omzet wil groeien. Met een aanhoudende groei van de omzet zal ook de winstgevendheid verder verbeteren.
Midlin heeft een positie in zooplus.
Rombout Houben