Wielrennen, mountainbiken, gravel biken, kajakken, suppen, skiën, sportvissen, surfen, snowboarden. Voor veel outdoor activiteiten heb je goede spullen nodig. De populariteit ervan neemt toe. Voor veel sporters is het een lifestyle en zij zoeken er de mooiste plekjes in de natuur voor op. Met de producten van Thule kan je al je ‘gear’ veilig met de auto of camper meenemen.
Sinds het Zweedse Thule in 1962 haar eerste ski-dakdrager ontwikkelde is het bedrijf gegroeid van lokaal productiebedrijf in Hillerstorp tot wereldmarktleider in dakdragers, dakkoffers en fietsdragers met een geschat marktaandeel van 50%. Dit soort producten moet aan strenge veiligheidseisen voldoen en getest en gecertificeerd worden voordat ze op de markt komen. Met de slogan ‘Bring your Life’ promoot Thule een actieve lifestyle. Inmiddels maakt het ook producten voor campers en caravans, fietstrailers, fietskinderzitjes, kinderwagens, hondentrailers en tassen. Thule is een premium merk en staat bekend om het innovatieve design, goede functionaliteit, hoge kwaliteit en lange levensduur.
Tijdens de coronaperiode was de vraag naar fietsen en fietsgerelateerde producten groot. Westerse consumenten gingen door de geldende reisbeperkingen dichter bij huis met vakantie en deden meer buitenactiviteiten zoals fietsen, kajakken en kamperen. In het voorjaar van 2022 werden de reisbeperkingen afgeschaald. Daarnaast keerde het optimisme van de westerse consument als gevolg van de oorlog in Oekraïne en de gierende inflatie die een forse aanslag is op de koopkracht. Fietswinkeliers bleven met een hoge voorraad zitten en stopten met bestellen waardoor Thules omzet in fietsproducten flink terugviel. De beurskoers deed dat ook, wat Midlin een kans bood om een positie in dit bedrijf op te bouwen tegen een aantrekkelijke waardering.
Wij verwachten dat de vraagdaling van voorbijgaande aard is. De vraag naar Thules producten is onder andere te danken aan de toenemende populariteit van fietsen. Daarnaast is er een trend naar meer korte vakanties en trips met outdoor activiteiten. De groeiende vraag naar campers past daarin omdat de eigenaren daarvan vaker op pad gaan. En ook voor campers en caravans maakt Thule tal van handige accessoires.
Het ontwikkelen van producten die voldoen aan de hoogste kwaliteits- en veiligheidseisen is een van de kernwaardes van Thule. Het bedrijf investeert daarom jaarlijks ongeveer 5% van haar omzet in onderzoek en ontwikkeling. Het heeft negen fabrieken verspreid over Europa, de Verenigde Staten en Brazilië en realiseert een rendement op geïnvesteerd vermogen van circa 50%. Onder CEO Magnus Welander heeft Thule haar productassortiment het afgelopen decennium succesvol uitgebreid naar attractieve nieuwe markten waarin veiligheid, design en functionaliteit ook van belang zijn.
Zo ontwikkelde het ruim acht jaar geleden de jogger kinderwagen voor actieve ouders. Sindsdien is het assortiment uitgebreid met twee typen stadskinderwagens. Vanaf volgend jaar komt daar een autokinderzitje bij dat zich volgens Thule onderscheidt in de eenvoud waarmee het veilig en soepel in de auto geïnstalleerd wordt. Ook kan het op een frame gezet worden en als kinderwagen dienen. Met het autozitje zet Thule een stap in een grote aanpalende nieuwe markt en vergroot het de aantrekkelijkheid van haar kinderwagenassortiment voor retailers en consumenten. Hoewel succes niet verzekerd is, achten wij deze stap kansrijk. De verkoop kan plaatsvinden via de bestaande retailkanalen. De eerste reacties zijn positief.
Als grootste risico voor Thule zien wij een afname van de koopkracht van de consument. In 2022 en 2023 staat die onder druk door de hoge inflatie. De winstgroeivooruitzichten zijn voor deze periode dan ook negatief. Wij verwachten in de tweede helft van 2023 de eerste tekenen van vraagherstel zodra de hoge voorraden van fietswinkeliers zijn gedaald. In de komende tien jaar voorzien we bijna een verdubbeling van de omzet en winst ten opzichte van 2022. Thule heeft een solide balans met slechts een kleine bankschuld en keert driekwart van de nettowinst uit als dividend. De resterende winst wordt geïnvesteerd in organische groei aangevuld met kleinere strategische overnames. Thule scoort goed op de selectiecriteria van Midlin. Met de opname in portefeuille wordt tevens invulling gegeven aan de ambitie de geografische- en consumenten exposure te vergroten.
Teslin houdt via Midlin NV een belang in Thule Group AB
Rombout Houben
Lennard Groenendijk