Wereldwijd hebben artsen en verplegend personeel te maken met een groeiende werkdruk, toenemende complexiteit van de zorg en verouderde communicatietechnologie. Workflows zijn vaak niet efficiënt georganiseerd en systemen zijn niet flexibel genoeg om in te spelen op snel veranderende situaties terwijl de maatschappij een steeds hogere kwaliteit van zorg verwacht. De pandemie heeft de operationele uitdagingen waarmee de zorg wordt geconfronteerd helder aangetoond. Digitalisering is de sleutel om deze uitdagingen aan te gaan. Ascoms realtime ondersteuningssystemen verhogen de efficiëntie en kwaliteit van de zorg. Midlin heeft onlangs een belang genomen in Ascom.
Ascom is een Zwitserse aanbieder van software en hardware voor ziekenhuizen, langdurige zorginstellingen en de zakelijke markt. Sinds 2016 focust de onderneming zich primair op de gezondheidszorgsector. Ascoms belangrijkste software oplossing Unite optimaliseert workflows door het integreren van realtime gegevens uit diverse bronnen en orkestreert waarschuwingen en taken voor gebruikers op verschillende platformen. Het Europese marktleiderschap van Ascom is gestoeld op een lange historie en toonaangevende, leveranciersonafhankelijke technologie waardoor meer dan 350 medische apparaten van verschillende leveranciers aan het systeem gekoppeld kunnen worden.
Ondanks het grote belang van digitale communicatie in zorgsystemen heeft de zorgsector met name in Duitsland een inhaalslag te maken op dit gebied. Uit onderzoek blijkt dat meer dan 90% van de medische fouten is te wijten aan communicatieproblemen en inefficiënte samenwerking. De technologie om de digitalisering van de gezondheidszorg te vergemakkelijken is breed aanwezig. Sinds de pandemie heeft naast modernisering van ziekenhuizen het optimaliseren van werk- en organisatorische processen aan urgentie gewonnen. Een geïntegreerd gegevensbeheer en digitale communicatiesystemen dragen bij aan het verminderen van medische fouten, hogere zorgkwaliteit en kortere verblijven in ziekenhuizen.
De trends in de markt voor klinische workflow oplossingen zijn positief. De verwachte investeringen in de digitalisering zullen sterk toenemen, onder andere gefinancierd door additionele publieke fondsen die beschikbaar zijn gesteld sinds de uitbraak van de pandemie. Daarnaast vergroten de stijgende kosten van de zorg en veiligheid van zorgpersoneel het belang van investeringen in de IT-infrastructuur.
Ascoms geografische focus is op Europa en Noord-Amerika. Het mikt op een versnelling van de groei in deze regio’s door het cross-sellen van haar producten aan haar grote klantenbestand (met nu vooral nog medische oproepsystemen).
Wij hebben de afgelopen periode veel tijd gestoken in het leren begrijpen van het onderscheidend vermogen van de producten en de marktdynamieken. Hiervoor hebben wij ook met verschillende partijen gesproken waaronder klanten, het management, een toezichthouder en huidige aandeelhouders. Daarnaast hebben wij een productdemonstratie bijgewoond. Hierdoor zijn we overtuigd geraakt van de groeimogelijkheden in de markt, de toegevoegde waarde van de producten en Ascoms sterke positie vanwege haar leidende leveranciersonafhankelijke technologie en grote wereldwijde klantenbestand. Ascoms software en hardware zijn sterk verweven met de dagelijkse werkzaamheden van ziekenhuizen en zorginstellingen, dit zorgt voor een zeer laag verloop en sterke ‘customer lock-in’. Door de lage kapitaalvereisten van de onderneming is het business model schaalbaar en zijn er aantrekkelijke vooruitzichten op rendement op investeringen, dubbelcijferige winstgroei en dividend.
Teslin houdt via Midlin NV een belang in Ascom Holding AG.
Kasper Faas, Senior Associate