NFON kondigde onlangs aan dat het de mijlpaal van 500.000 actieve gebruikers van haar cloud telefoniesoftware ‘Cloudya’ bereikt heeft. Na de beursgang halverwege 2018 wist het in amper tweeënhalf jaar het aantal actieve gebruikers te verdubbelen. Een knappe prestatie. De komende jaren moet deze groei verder versnellen. Gerlin heeft onlangs een belang genomen in NFON.
NFON is een pan-Europese aanbieder van zakelijke cloud telefoniediensten. Cloud telefonie, ofwel bellen via het internet, heeft de laatste jaren een flinke groei doorgemaakt onder meer omdat het internet sneller en betrouwbaarder is geworden. Steeds meer bedrijven, zowel klein als groot, kiezen voor bellen via de cloud.
Bedrijven maken de overstap door de vele voordelen die cloud telefonie biedt ten opzichte van traditionele telefonie. Werknemers zijn waar ook ter wereld bereikbaar op hun vaste nummer omdat alle gesprekken te voeren zijn met een vaste of mobiele telefoon of een computer/laptop. De telefooncentrale hangt in de cloud en weet je toestel of apparaat waarmee je belt altijd te vinden zolang die maar met het internet verbonden is. Doordat er op locatie geen fysieke telefooncentrale meer nodig is met een beperkt aantal vaste lijnen en bijbehorend onderhoud, zijn de kosten én de investering aanzienlijk lager. Verder is cloud telefonie flexibel en schaalbaar. Er kunnen gemakkelijk gebruikers en functies toegevoegd of verwijderd worden. Cloud telefonie is gebruiksvriendelijk en biedt meer functionaliteiten dan traditionele telefonie. Zo is NFON een samenwerking aangegaan met Microsoft waardoor, tegen betaling, gebruik gemaakt kan worden van de belfunctionaliteit van NFON binnen Microsoft Teams.
De markt voor cloud telefonie staat nog in zijn kinderschoenen. Veel Europese landen kennen (nog) een erg lage penetratiegraad. De verwachting is dat mede door bovengenoemde voordelen het gebruik van cloud telefonie in Europa flink zal toenemen. De grote telecombedrijven hebben aangegeven hun traditionele vaste telefonienetwerk (analoog en ISDN) uit te faseren waardoor bedrijven gedwongen worden te investeren in hun telefooncentrale om deze geschikt maken voor Voice over IP (‘VoIP’); bellen over het internet. Wij verwachten dat de groei van deze markt de komende jaren rond de 20% per jaar zal bedragen. Dit zal NFON stevige rugwind geven.
NFON is op het moment marktleider in Europa en heeft een sterke uitvalsbasis in Duitsland. Het bedrijf heeft de afgelopen jaren veel geïnvesteerd in haar ‘Cloudya’ platform door functionaliteiten toe te voegen en het platform geschikt te maken voor gebruik en verkoop in vijftien Europese landen. NFON heeft een goed schaalbaar business model met attractieve wederkerende omzet uit abonnementen. Doordat NFON een prijsconcurrerend en kwalitatief hoogwaardig cloud telefonieproduct aanbiedt verliest het verder nauwelijks klanten.
NFON heeft een 4-traps groeistrategie: het streeft ernaar verder uit te breiden in Europa, het klantenbestand in huidige markten te vergroten, nieuwe innovatieve samenwerkingen aan te gaan (zoals met Microsoft Teams) en gerichte acquisities te doen. Natuurlijk zitten in het succesvol uitrollen van die groeistrategie de nodige risico’s. Dat moet op een zorgvuldige manier en met een duidelijke focus gebeuren. Wij zijn ervan overtuigd dat wij hierin samen met de andere grootaandeelhouders een duidelijke rol kunnen spelen.
NFON is geen ‘standaard’ investering voor Gerlin. Het bedrijf groeit hard en is onderliggend zeer winstgevend maar zal de kasstromen die het de komende jaren genereert voor groei blijven inzetten. We rekenen voorlopig dan ook niet op dividend. Wij gaan ervan uit dat de groei van het bedrijf en daarmee de waardering van het aandeel dat ruimschoots goed zal maken.
Teslin houdt via Gerlin NV een belang in NFON AG.
Stefan Farisi, Associate