Het plannen van voertuig- en dienstregelingen is een veeleisende taak voor bus- en spoorbedrijven. Als vervoerders deze processen iets efficiënter maken, kunnen ze veel geld besparen. Het optimaliseren van deze activiteiten wordt steeds vaker uitbesteed aan externe software specialisten, zoals het in Berlijn gevestigde IVU Traffic Technologies AG (‘IVU’). Wereldwijd helpt IVU vervoerders met wiskundige optimalisatieprocessen, zodat zij meer middelen over houden en de punctualiteit van de dienstverlening door een goede planning van materieel en mensen verbeteren. Gerlin heeft onlangs een belang genomen in IVU.
IVU is de marktleider in de Europese railmarkt op het gebied van planning en optimalisatie van routes, dienstregelingen en werkschema’s. Het helpt vervoerders met een geïntegreerde totaaloplossing, genaamd IVU.suite. In totaal maken meer dan 500 vervoerders dagelijks gebruik van de software. IVU.suite biedt ondersteuning voor alle werkterreinen van (bus- en) treinmaatschappijen, ook voor bijvoorbeeld reizigersinformatie en ticketing. Het brengt alle bedrijfsprocessen van vervoerders in kaart en biedt voor elke taak een passende oplossing. Hierdoor kunnen operationele activiteiten geïntegreerd worden in een digitale workflow van planners tot aan chauffeurs, waarbij alle data in één systeem blijft. Dit zorgt voor maximale efficiëntie zowel op het spoor als in het controlecentrum.
Het openbaar vervoer heeft, door de teruggang van het aantal reizigers als gevolg van de pandemie, een (financiële) dreun heeft gekregen. IVU heeft daar eigenlijk geen directe nadelen van ondervonden. Sterker nog, door het veranderde reisgedrag, personeelstekorten en focus op kostenbeheersing is een efficiënte planning nóg belangrijker geworden. Dat ziet de onderneming ook terug in een hoog aantal aanbestedingen voor nieuwe projecten. In de railmarkt stappen steeds meer spoorbedrijven over van oude zelfontwikkelde software naar ‘standaard’ software van een gespecialiseerde partij als IVU. Daarnaast profiteert IVU van belangrijke trends zoals de digitalisering en elektrificatie van het OV en algehele klimaatbewustzijn. Deze ontwikkelingen zorgen voor aantrekkelijke groeivooruitzichten.
De elektrificatie van Europese busvloten is in volle gang en biedt nieuwe kansen voor IVU. De planning en operationele complexiteit neemt door de elektrificatie radicaal toe door bijvoorbeeld het bepalen van stroomvoorzieningsvereisten, plannen en bouwen van laadstations, het integreren van laadtijden in dienstregelingen en het bewaken van de laadstatus en laadinfrastructuur. Vrijwel alle e-bus vervoerders gebruiken daarom ook een externe software oplossingen, zoals bijvoorbeeld IVU.suite: e-mobility.
De afgelopen periode hebben wij met verschillende partijen zoals klanten, concurrenten en het management van IVU gesproken. Deze gesprekken bevestigden ons positieve beeld van de toegevoegde waarde en potentie van de producten en dienstverlening van de onderneming. IVU’s producten leveren een positieve bijdrage aan de bescherming van het klimaat door het openbaar vervoer efficiënter en aantrekkelijker te maken.
IVU is een financieel gezonde onderneming. Het bedrijf heeft een schuldenvrije balans, koopt eigen aandelen in en keert dividend uit. Het management heeft een sterk track record opgebouwd door het winnen van nieuwe klanten en verkoop van nieuwe functionaliteiten aan bestaande klanten resulterend in een fraaie omzetgroei en een stijgende winstgevendheid. Het aandeel wederkerende omzet neemt toe door stijgende onderhoudsomzet en meer Software-as-a-Service (SaaS) contracten. Wij voorzien de komende jaren een verdere groei van de onderneming.
Teslin houdt via Gerlin NV een belang in IVU Traffic Technologies AG.
Kasper Faas, Senior Associate