×

Fout

Error compiling Sass: parse error: failed at `color: &mokka;` /var/www/vhosts/teslin.nl/httpdocs21/templates/teslin2.0/scss/template/_typo.scss on line 116
×

success

No Sass files were modified. Time elapsed 0 seconds

| Teslin Participaties | Blog

Op 17 juni 2022 publiceerden wij ons eerste blog over TomTom. Hierin informeerden wij u dat Teslin Participaties een belang van meer dan 5% had opgebouwd. De eerste aandelen kochten wij al in november 2020. Een belangrijke reden voor dit lange traject was dat wij het bedrijf eerst goed wilden doorgronden en meer wilden weten over wat TomTom onderscheidt van andere spelers. Het bedrijf onderscheidde zich al op detailniveau (hoeveel rijbanen zijn er op een weg en hoe hard mag je daar rijden) en accuratesse (waar staan files en welke wegen zijn afgesloten). Onze verwachting was dat TomTom een inhaalslag zou gaan maken op gebruikersinterface en visualisatiemogelijkheden.

Op 2 november 2022 organiseerde TomTom een Capital Markets Day, waarop het aan (potentiële) investeerders de strategie voor de komende jaren toelichtte . Ook werd een nieuw product aangekondigd, het ‘TomTom Maps Platform’, een globale kaart met betere geografische dekking gebaseerd op meer en betere databronnen en een kortere update tijd. Een significante upgrade waardoor TomTom haar concurrentiepositie verwacht te verbeteren en marktaandeel te winnen.

Het nieuwe ‘TomTom Maps Platform’ combineert data die TomTom al had met nieuwe data uit open-source bronnen en hoogwaardige sensoren. Daarnaast kunnen gebruikers hun eigen data makkelijk toevoegen aan de database. Het bedrijf speelt een centrale rol in het combineren van al deze data tot één overzichtelijke kaart. Dit ecosysteem is gebaseerd op TomTom’s onderscheidend vermogen, de slimme algoritmes die op een efficiënte en snelle manier de binnenkomende data combineren, controleren en standaardiseren. Hierdoor wordt alle nieuwe data op de juiste en dezelfde manier weergegeven binnen een tijdspanne van enkele minuten. De kaart kan meteen gebruikt worden door alle klanten van TomTom die deze kaart downloaden uit de cloud, waardoor de kaart altijd up to date is.

Het toevoegen en combineren van alle data zorgt voor een significante verbetering van de huidige kaarten van TomTom. Om dat te illustreren hieronder een impressie: eerst de oude kaart van TomTom in Tokio – een locatie waar TomTom nog relatief weinig data van ontving – en daarna de nieuwe kaart op basis van de nieuwe data.

Japan1

Japan2

De nieuwe kaart weet bijvoorbeeld de exacte locatie van een ingang van een gebouw. Handig voor een pizzabezorger die daardoor sneller bij de klant kan zijn. Of heeft goede data over de locatie van (wandel)paden in een park voor een applicatie om een wandelroute mee te plannen. Met de veel gedetailleerdere kaart wordt het product een stuk interessanter voor allerlei nieuwe klanten in tal van markten.

De nieuwe kaart is actief in de ‘cloud’, waardoor TomTom haar business model kan veranderen naar een traditioneel abonnementsmodel, in andere woorden: Software as a Service (SaaS). De klant kan kiezen tussen een basiskaart met beperkt detailniveau of een meer geavanceerde kaart met meer detail of additionele diensten zoals live verkeersinformatie. De prijs is afhankelijk van de kwaliteit en het gebruik van de kaart. Dit biedt TomTom de mogelijkheid om een klant kennis te laten maken met een goedkope basiskaart en over tijd te verleiden om meer details en diensten af te nemen. Ofwel  ‘upselling’ in vaktermen.

TomTom beschrijft het nieuwe platform als een vliegwiel:

  • De nieuwe en verbeterde kaart zorgt ervoor dat nieuwe klanten zich aansluiten op het platform;
  • Deze klanten gaan data terug leveren aan het platform;
  • Hierdoor verbetert de kaart weer waardoor nieuwe klanten zich weer aansluiten op het platform.

Een dergelijk vliegwiel is uniek voor een open ecosysteem. TomTom verwacht dat de kaart hierdoor steeds beter zal worden. De TomTom-kaart is al zeer competitief op veel vlakken, maar loopt bijvoorbeeld nog achter op Google met betrekking tot de zoekfunctie of gedetailleerde informatie over specifieke locaties (POIs). Het vliegwiel kan daar verandering in gaan brengen. Juist omdat Google een gesloten platform is.

De complexiteit van het platform, de nieuwe propositie en de potentie voor groei zorgen ook voor een sterkere positie op de arbeidsmarkt. De afgelopen jaren heeft TomTom de organisatie dan ook weten te versterken met softwareontwikkelaars en product managers, veelal afkomstig van grote technologiebedrijven zoals Google, Amazon, Apple en Microsoft.

Het nieuwe platform gaat live in het tweede kwartaal van 2023. Inmiddels test TomTom het al bij de grootste klanten. De eerste feedback is zeer positief. TomTom is in staat geweest grote orders te winnen in de automobielmarkt van onder andere Volkswagen, Hyundai / KIA en Stellantis (bekend van Fiat, Peugeot en Citroën). Het orderboek met over het algemeen contracten met een looptijd van 5-7 jaar is ondertussen opgelopen naar € 2,4 miljard per eind oktober. Ter vergelijking, de omzet uit de automobielindustrie bij TomTom was in 2021 ongeveer € 220 miljoen.

TomTom verwacht in al haar eindmarkten marktaandeel te winnen en mede daardoor te kunnen groeien met meer dan 10% per jaar naar € 600 miljoen locatietechnologie omzet in 2025. De marginale kosten van het aansluiten van een extra klant zijn relatief laag en TomTom verwacht dan ook dat ze 10% van de omzet kunnen vertalen in vrije kasstroom in 2025. Een ambitieuze, maar naar onze mening goed onderbouwde verwachting op basis van een onderscheidend product. De markt voor locatietechnologie groeit hard en wij verwachten dan ook dat dit pas het begin is van een goede (financiële) ontwikkeling van het nieuwe TomTom. Of TomTom 2.0, zoals het werd omschreven tijdens de Capital Markets Day.

teslin Jan Jaap Bongers vk Jan-Jaap Bongers

teslin Diederik van der Wiel vk Diederik van de Wiel

 

Terug naar boven