De energietransitie kwam afgelopen jaar door de klimaat- en energiecrisis in een stroomversnelling. Zo is bijvoorbeeld de opmars van elektrische voertuigen (‘EV's’) niet meer te stoppen. Het aandeel volledig elektrische auto's in de wereldwijde autoverkoop steeg afgelopen jaar naar 14%, terwijl het in 2020 nog op 4% lag. Ook in het openbaar vervoer groeit het aantal elektrische bussen gestaag. Met de toename van het aantal EV’s groeit ook de laadinfrastructuur voor batterijen, waarbij nauwkeurige temperatuurregeling om oververhitting te voorkomen cruciaal is. Technotrans, een vooraanstaande leverancier van koeloplossingen voor snellaadstations en batterijen, levert hier oplossingen voor.
Temperatuurregeling is weliswaar een klein onderdeel van de snellaadinfrastructuur, maar het zorgt voor een optimale laadtemperatuur en verbetert daarmee de laadefficiëntie, waardoor kortere laadtijden mogelijk zijn. Bovendien verlengt het de levensduur van de batterijen en vermindert het risico's zoals oververhitting en brandgevaar.
Sinds 2020 heeft technotrans een duidelijk marktgedreven focus. Het bedrijf heeft scherpere keuzes gemaakt en investeerde in markten waar het een sterke marktpositie en groeipotentieel heeft. Naast de traditionele printmarkt, medische technologie en plastics industrie, richt het zich ook op energy management. En daarbinnen op niches waar het maatwerkoplossingen levert, zoals temperatuurregeling voor snelladers voor auto’s en bussen of voor batterijen in treinen.
Deze strategie begint zich uit te betalen. Sinds 2020 verdrievoudigde de omzet in dit segment en wordt steeds meer direct aan treinenbouwers verkocht in plaats van aan de batterijfabrikant. Afnemers zijn o.a. de treinenbouwers Stadler, CAF, Siemens of Alstom. Technotrans is inmiddels marktleider in de railmarkt met haar Battery Thermal Management Systems (‘BTMS’). Met de juiste applicatiekennis en sterke klantrelaties streeft het ernaar nog meer marktaandeel te winnen, hogere aantallen te maken en aantrekkelijkere winstmarges te behalen.
Recent won de onderneming twee grote serieorders voor snellaadstations, waaronder het grootste contract tot dusverre van ADS-TEC Energy, een forse internationale speler op het gebied van laadinfrastructuur. Hoewel de meerderheid van EV’s nog altijd aan de “langzame” stekker wordt opgeladen, wint de snellader aan terrein. Dit geldt vooral buiten onze eigen landsgrenzen, waar doorgaans grotere afstanden worden afgelegd en tijdens de rit moet worden bijgeladen. Wel fijn dat technotrans daarbij alles koel houdt. Technotrans levert aan vrijwel alle grote leveranciers in Europa en de VS en verwacht vervolgopdrachten in de toekomst.
Teslin houdt via Gerlin Participaties en Midlin NV een belang in technotrans.
Kasper Faas
Dit is reclame. Raadpleeg de informatiememoranda van Gerlin Participaties en Midlin en hun essentiële informatiedocumenten voordat u een beleggingsbeslissing neemt. Gerlin Participaties houdt als constructieve, betrokken en actieve aandeelhouder substantiële belangen in Duitse beursgenoteerde ondernemingen. Midlin houdt als constructieve en betrokken aandeelhouder belangen in Europese beursgenoteerde ondernemingen. Gerlin Participaties en Midlin zijn opgenomen als beleggingsinstellingen in het register dat wordt gehouden door de Autoriteit Financiële Markten. De verhandelbaarheid van de deelnemingsrechten in Gerlin Participaties is beperkt, omdat Gerlin Participaties een closed-end beleggingsinstelling is. Zie voor meer informatie over dit risico en andere relevante risico’s de informatiememoranda van Gerlin Participaties en Midlin en hun essentiële informatiedocumenten.