| Teslin | Persbericht

MAARSBERGEN – Gerlin Participaties en Midlin, de twee aandelenfondsen van Teslin die ook in het buitenland investeren, hebben het afgelopen kalenderjaar hoge rendementen behaald. Het op Duitse small caps gerichte Gerlin Participaties behaalde 31,9% rendement. Midlin, dat in Nederlandse, Belgische, Duitse, Zwitserse en Scandinavische bedrijven belegt, pluste 13%. Het op Nederlandse small caps gerichte Teslin Participaties eindigde in de min met -3%. Alle rendementen zijn op basis van herbelegd dividend.

Duitslandfonds Gerlin Participaties groeide de afgelopen jaren flink en heeft momenteel een omvang van ongeveer € 200 miljoen, verdeeld over acht deelnemingen. Na een succesvolle herstructurering in 2023 staat het fonds weer open voor nieuwe investeerders. Voornemen is om de portefeuille komende jaren verder uit te bouwen naar negen tot twaalf deelnemingen. Dit gebeurt onder de hoede van Martijn de Haas die per 1 januari jongstleden het beheer van Gerlin Participaties overnam van Rombout Houben.

Afgelopen week maakte Gerlin Participaties bekend dat het buiten de beurs gaat herinvesteren in EQS Group, de snelgroeiende Duitse onderneming die bedrijven helpt met digitale regelgevingtechnologie (‘RegTech’) ter ondersteuning van hun investor relations en compliance. Door deze gedeeltelijke herinvestering in EQS voegt Gerlin Participaties haar eerste private deelneming aan de portefeuille toe. Op het moment van herinvesteren bedraagt het belang in EQS ongeveer 11% van de totale nettovermogenswaarde van de portefeuille.

Houben kan, nu Gerlin Participaties is overgenomen door De Haas, zich volledig richten op het beheer van Midlin. In dit fonds was het Duitse Redcare Pharmacy, een online apotheek, met 198% in 2023 de grootste stijger. “Het bedrijf liet een veel hoger dan verwachte organische groei zien en deed een overname in Zwitserland. Het Zweedse Thule, de meest recente aankoop van Midlin, deed het met een rendement van 30% ook erg goed. Thule is Europees marktleider in dakdragers, dakkoffers en fietsenrekken voor auto’s. In 2024 zal het bedrijf een recordaantal nieuwe producten introduceren waaronder voor het eerst ook autozitjes voor kinderen. Dit is een nieuwe productcategorie die goed bij het bedrijf past”, blikt Houben vooruit.

Institutionele beleggers
Voor Teslin Participaties verliep 2023 moeizamer. Ondanks drie mooie transacties die werden aangekondigd wist het fonds niet te ontkomen aan een negatief rendement. Dit werd met name veroorzaakt door operationele problemen bij twee portefeuillebedrijven. “We zijn het afgelopen jaar erg actief geweest en hebben hard gewerkt om deze bedrijven met een goede uitgangspositie het nieuwe jaar in te laten gaan. We hebben goede hoop dat dat gelukt is. Voor deze bedrijven hebben we de business case opnieuw geanalyseerd en we zien potentieel voor waardecreatie op basis van de attractieve markten waarin ze actief zijn en het onderscheidend vermogen van hun proposities. Ook de relatief lage waarderingen op de beurs werkten niet mee”, aldus fondsbeheerder Jan-Jaap Bongers.

“De kleine tot middelgrote beursbedrijven in Nederland hebben het de afgelopen jaren minder goed gedaan, waardoor een groter waarderingsverschil is ontstaan met AEX-fondsen. Dalende rentes en meer overnames van kleinere bedrijven kunnen echter voor een inhaalslag zorgen”, stelt hij. „Het zou verder goed zijn als grote institutionele beleggers actiever in kleine en middelgrote bedrijven gaan beleggen. Wanneer small- en midcapbedrijven met goede resultaten komen, kan het herstel naar meer realistische en dus duidelijk hogere waarderingen snel gaan.”

De macro-economische vooruitzichten blijven onzeker. De geopolitieke ontwikkelingen, zoals de oorlog in Oekraïne, laten zich moeilijk voorspellen, evenals de inflatie. Teslin verwacht dat ondanks de moeilijke macro-economische omgeving ook in 2024 verdere omzet- en winstgroei kan worden gerealiseerd. Houben: “De Europese aandelenbeurzen voor large caps zijn in 2023 grotendeels hersteld van de stevige waardedalingen in 2022. Voor small caps geldt dit echter nog niet. In onze ogen is de waardering van small caps in het algemeen momenteel laag. Dat biedt ons volop kansen om in 2024 tegen aantrekkelijke waarderingen nieuwe bedrijven van hoge kwaliteit te selecteren.”