×

Fout

Error compiling Sass: parse error: failed at `color: &mokka;` /var/www/vhosts/teslin.nl/httpdocs21/templates/teslin2.0/scss/template/_typo.scss on line 116
×

success

No Sass files were modified. Time elapsed 0 seconds

| Teslin Participaties | Blog

Wij zijn verheugd te kunnen meedelen dat Teslin Participaties komende dagen een belang zal verkrijgen in het aandelenkapitaal van Ebusco. Het bedrijf is voornemens naar de beurs te gaan en daarbij minimaal € 300 miljoen op te halen bij investeerders. Ebusco zal de opbrengst van de beursgang gebruiken voor het opschalen van de productie van haar nieuwste generatie elektrische bussen om zo een bijdrage te leveren aan de verdere elektrificatie van het openbaar vervoer. Wij hebben ons gecommitteerd om als cornerstone aandeelhouder een belang van minimaal 5% te nemen.

Ebusco is in 2012 opgericht met de missie het busverkeer te elektrificeren. Het bedrijf ontwikkelde in de afgelopen negen jaar verschillende generaties elektrische bussen die het voor vervoersbedrijven in Europa mogelijk maakten om emissievrij busverkeer aan te bieden. Ebusco heeft tot op heden 346 bussen geleverd aan vervoersbedrijven in zeven Europese landen, waaronder Nederland. Het bedrijf heeft hierbij constant geïnvesteerd in innovatie om de volgende generatie bussen lichter en efficiënter te maken zodat deze een steeds  attractiever alternatief vormen voor traditionele dieselbussen.

Ebusco maakt een grote stap met de nieuwste generatie bus, de Ebusco 3.0. Deze bus is gemaakt van een zelf-ontwikkelde composietstructuur die een stuk lichter is dan de voorheen gebruikte staal en aluminium-constructies. De bus kan mede hierdoor maximaal 575 kilometer afleggen op een volle batterij en is daarmee inzetbaar op bijna alle openbaar aanbestede busroutes. De combinatie van een hoge actieradius, laag gewicht en lange gemiddelde levensduur (c. 25 jaar[1]) resulteert in een lagere ’Total Cost of Ownership[2]’ voor vervoerders wanneer zij kiezen voor de bussen van Ebusco ten opzichte van traditionele dieselbussen. De Ebusco 3.0 zal worden gefabriceerd in Deurne. Wij verwachten dat de 3.0 een belangrijke bijdrage zal leveren aan de verdere elektrificatie van het openbaar vervoer.

Het doel van de beursgang is duidelijk. De opbrengst, die volledig aan het bedrijf toekomt, zal voornamelijk worden geïnvesteerd in het opschalen van de productiecapaciteit van de Ebusco 3.0. Het in groten getale produceren van bussen vereist investeringen in nieuwe gebouwen, machines en werkkapitaal. Op de korte termijn kan dit nog niet uit de eigen kasstroom worden gefinancierd. Wij verwachten dat Ebusco op termijn een aantrekkelijk rendement op het opgehaalde kapitaal zal realiseren. Om hier een goed beeld bij te krijgen hebben we meerdere industrie experts gesproken.

Door de beursgang krijgt het bedrijf grotere naamsbekendheid, wat het onder andere zal helpen bij het winnen van buitenlandse klanten die graag werken met een erkende partij die beschikt over een stevige balans. Verder helpt het bij het aantrekken van personeel dat kan helpen het innovatievermogen verder te versterken. Daarnaast verschaft de notering toegang tot de kapitaalmarkt voor de financiering van toekomstige expansieplannen.

Wij zijn om meerdere redenen positief over deze investeringsmogelijkheid. Het openbaar vervoer moet de komende jaren overstappen op emissievrije voertuigen om te voldoen aan wet- en regelgeving omtrent CO2-emissie. Bussen zijn voor een belangrijk deel verantwoordelijk voor de slechte luchtkwaliteit in steden. Als gevolg daarvan zal de komende vijf jaar de vraag naar elektrische bussen explosief toenemen. Wij verwachten dan ook dat de markt van Ebusco in deze periode met een samengesteld groeipercentage van ~45%[3] per jaar zal groeien. De snelgroeiende markt biedt Ebusco de mogelijkheid om in korte tijd een vooraanstaande bussenproducent te worden door een kostenefficiënte oplossing te bieden voor de transitie naar de elektrische bus. Wij zijn daarbij onder de indruk van de ondernemingsdrift van het managementteam dat ook na de beursgang een significant belang in het bedrijf zal behouden. Wij zijn ervan overtuigd dat wij als betrokken grootaandeelhouder positief kunnen bijdragen aan de verdere ontwikkeling van Ebusco.

Ebusco is een groeibedrijf met een duidelijke ambitie. Wij verwachten dat het bedrijf de komende jaren een stormachtige groei zal doormaken waar overigens ook de nodige risico’s aan verbonden zijn. Wij hebben het vertrouwen dat het management van Ebusco de uitdaging met succes het hoofd zal bieden en dat de bussen van het bedrijf een permanente plaats zullen innemen in het straatbeeld.

De afgelopen maanden hebben wij intensief gewerkt aan het realiseren van een overeenkomst tussen Teslin en Ebusco ter ondersteuning van de beursgang. De interesse vanuit de kapitaalmarkten bleek eveneens sterk, waardoor het boek voor de beursgang in een aantal uren succesvol is gevuld. Wij zijn dan ook verheugd om als cornerstone investeerder het bedrijf te ondersteunen en kijken uit naar een succesvolle beursgang en toekomst.

Voor meer informatie over Ebusco en de beursgang verwijzen wij naar de website van Ebusco

[1] Inschatting Ebusco

[2] Total Cost of Ownership (‘TCO’) is een schatting van de totale kosten voor het bezit, gebruik en onderhoud van een bus vanaf het moment van aankoop tot einde levensduur. TCO houdt rekening met afschrijving, rente, restwaarde, energiekosten, onderhoud, laadapparatuur en wegenbelasting.

[3] Inschatting Teslin

  

Jan-Jaap Bongers, Fondsmanager Teslin Participaties

philip van es portret 

Lars van den Enk, Associate

Terug naar boven