Jenever- en likeurfabrikant Lucas Bols is na een afwezigheid van 18 jaar terug op de Amsterdamse beurs. Het was een succesvolle rentree van dit oer-Hollandse bedrijf met ruim 20 traditionele en trendy drankmerken die gemixt en geschonken worden in cocktailbars over de hele wereld. Wij zien in Bols een smaakmaker voor onze bedrijvenmix in Midlin.
Destilleerder en distributeur sinds 1575
Vanaf 1575 en vanuit een stokerij aan de Rozengracht in Amsterdam destilleert en distribueert Lucas Bols likeuren en jenevers. Als grootaandeelhouder van de VOC kon Bols over eersteklas kruiden en specerijen beschikken en de drank wereldwijd afzetten. Ruim 440 jaar later is Lucas Bols nog steeds maker en distributeur van jenever en likeuren. Met een ruimer en gevarieerder assortiment: wodka, gin, jenever en vele likeuren. En met een duidelijke focus: cocktailbars in meer dan 100 landen.
Onmisbaar component van cocktails
Lucas Bols wist zich door de eeuwen heen telkens aan de veranderende smaak aan te passen. In Nederland kennen we Bols als moederbedrijf van vertrouwde merken als Bokma, Hartevelt, Henkes, Hoppe, Coebergh en Pisang Ambon. Maar internationaal is het bedrijf vooral bekend en geliefd als basis van cocktails met premiummerken als Bols, Damrak, Vaccari en Galliano. Het zijn de onmisbare merken van cocktailbars en clubs. Het zijn de onontbeerlijke ingrediënten van bartenders. Om die positie achter de bar te versterken, heeft Bols zijn eigen Bartending Academy waar jaarlijks 3.000 bartenders een opleiding volgen, van basiscursussen tot masterclasses. Goed voor de carrière van de bartender, goed voor de omzet van de bar en van Bols.
Kansen en bedreigingen
De wereldwijde ontwikkelingen lijken gunstig voor Lucas Bols. Toenemende verstedelijking en stijgende welvaart zorgen voor consumenten die willen genieten van het leven. Die elkaar in bars, lobby’s of clubs ontmoeten. Chique of bruisende gelegenheden waar vooral cocktails geschonken en gedronken worden. Met de premiummerken van Bols als basis.
Als internationaal drankenbedrijf heeft Bols niet alleen kansen. Zo is het bedrijf niet ongevoelig voor nadelige valuta-effecten. Maar ook kunnen restricties op alcoholverkoop, -gebruik en -reclame de omzet beperken. Anderzijds richt Bols zich, behalve in Nederland, niet op de consument, maar op de horeca. Bovendien staat het drankenbedrijf voor verantwoord alcoholgebruik en maatschappelijk verantwoorde communicatie met CEO Huub van Doorne als bestuurslid van STIVA (Stichting Verantwoord Alcoholgebruik).
Smakelijke aanwinst
Lucas Bols kwam na verschillende omzwervingen in 2006 weer in Nederlandse handen door een management buy-out. Wij zagen deze stap als een teken van een betrokken leiding, gingen het bedrijf actief volgen en spraken nog voor de beursgang met het management. We zagen de potentie en stapten halverwege 2015 in. Kort daarna nam drankbedrijf Nolet, bekend van Ketel 1, een belang van meer dan 20%. Daarmee toont de vermogende branchegenoot dat het gecharmeerd is van het management van Bols, de sterke merken, internationale aanwezigheid en de strategische focus op de cocktailmarkt. Ook leidde dit tot speculaties over een overname. Zelfstandig of niet, wij zien een mooie toekomst voor onze 440-jarige aanwinst en een smakelijke toevoeging aan onze mix.
Teslin houdt via het fonds Midlin een belang in Lucas Bols.
Rombout Houben