De meeste Nederlandse en Duitse huishoudens hebben wel iets van Leifheit in huis: een wasdroogrekje, een strijkplank of een vloerwisser. Nog altijd zijn dit de populairste producten van het bedrijf uit Nassau en het is daarmee marktleider in Noord-Europa. Sinds een jaar of drie zet een nieuwe directie in op innovatie als aanjager voor verdere groei.
Het succes van de vensterzuiger (Dry & Clean) opende het bedrijf wat dat betreft de ogen. Zelfs in deze traditionele markten blijkt het mogelijk te groeien met innovatieve producten die het doen van huishoudelijk werk gemakkelijker maken. Zo lanceerde Leifheit een vloerwisser voor houten vloeren (Care & Protect) en een wasdroogmolen met regenkap (LinoProtect). Binnenkort brengt het ook een draadloze rolstofzuiger (Regulus PowerVac 2in1) en een hygiënische stoomreiniger (CleanTenso) op de markt.
Sterke marktposities
Met name in de markt voor wasproducten (wasdroogrekjes en strijkplanken) en schoonmaakproducten (vloerwissers, bezems) heeft Leifheit in een aantal Noord-Europese landen ijzersterke marktposities. De onder het merk Leifheit verkochte producten hebben een kwaliteitsimago en worden als premium product in hun categorie verkocht. Ze worden zowel bij de traditionele winkels zoals REWE, Metro en Edeka in Duitsland en Blokker in Nederland verkocht, als bij kluswinkels zoals Hornbach en discounters zoals Aldi/Lidl. Overigens worden voor de discounters doorgaans laagwaardiger varianten gemaakt in een andere kleur en tegen een lagere winkelprijs. Maar ook de online winkels zoals Amazon, Bol en Cool Blue voeren de Leifheit-producten. Om dit optimaal te ondersteunen zijn verpakkingen aangepast en is geïnvesteerd in een logistiek centrum. Het grootste deel van de was- en schoonmaakproducten wordt in eigen fabrieken geproduceerd in Duitsland en Tsjechië en is goed winstgevend. Een klein deel wordt in Azië ingekocht.
Daarnaast bezit Leifheit twee Franse dochterbedrijven die aan een zestal Franse hypermarkten een private label assortiment wasdroogrekjes en keukenspullen leveren. Deze activiteit is zeer winstgevend, maar groeit nauwelijks.
Herstel potentieel
Naast het uitvoeren van de innovatie-agenda bij was- en schoonmaakproducten wil Leifheit twee activiteiten die minder succesvol zijn weer gezond maken door het opfrissen van het productaanbod en verhogen van de innovatiegraad. De belangrijkste van die twee is het merk Soehnle dat in Duitsland marktleider is in personen- en keukenweegschalen. In deze markt is het moeilijk je duurzaam te onderscheiden omdat alle leveranciers hun producten in Azië laten maken. Hetzelfde geldt voor de keukenspullen die onder het Leifheit-merk verkocht worden. Ook hier is de concurrentie moordend en wordt hard gewerkt aan het verhogen van het onderscheidend vermogen en innovatietempo. Volgend jaar moeten de vruchten van deze inspanning zichtbaar worden in de cijfers. Voor Soehnle zoekt Leifheit op termijn een nieuwe eigenaar.
Sterke balans en ruim dividend
Het bedrijf Leifheit koppelt een hoge winstgevendheid aan een ijzersterke balans. Het bedrijf is schuldenvrij en heeft zoveel cash en leenvermogen dat het in potentie voor € 100 miljoen kan overnemen. De huidige directie heeft bewezen hier prudent mee om te gaan en geen onverantwoorde overnames te doen. Om de kaspositie van ruim € 70 miljoen niet verder te laten oplopen, keert het bedrijf het grootste deel van de winst als dividend uit. Dat levert een aantrekkelijk dividendrendement op van 4% á 5%. De sterke balans biedt het bedrijf strategische mogelijkheden, maar is financieel suboptimaal. Voor ons als aandeelhouder is de sterke balans een optie op extra rendement, dan wel door een uitbouw van het bedrijf met een overname of door het uitkeren van extra dividend.
Teslin houdt via Gerlin NV een 5%-belang in Leifheit AG.
Rombout Houben, fondsmanager Gerlin NV