×

success

No Sass files were modified. Time elapsed 0.0199 seconds

| Midlin | Blog

We houden van dieren. In ons land verzorgen en verwennen we miljoenen katten, honden, konijnen, vogels en aquariumvissen. In heel Europa gaat het om honderden miljoenen gezelschapsdieren. Al dit beestenspul moet gevoerd worden. Elke dag opnieuw. Een miljarden business.

Een dierenwinkel bediende vroeger de lokale markt. Met e-commerce is de markt grenzeloos. Voor de ‘baasjes’ en ‘vrouwtjes’ betekent online shoppen bovendien het gemak van thuisbezorgen en het voordeel van lagere prijzen en een eindeloos assortiment. Die dierenvrienden weten online dierenwinkel zooplus steeds beter te vinden. En eenmaal gevonden zijn ze hondstrouw want 90% bestelt steeds opnieuw. Dat is de succesformule van zooplus.

GrootsTe in Europa

zooplus is een Duits bedrijf dat heel Europa bedient met huisdiervoeding en -accessoires. Naast webshops onder de eigen merknaam verkoopt het bedrijf ook via de online discountwinkel Bitiba. zooplus is verreweg de grootste online dierenzaak in Europa en ondervindt steeds minder lokale concurrentie. In de beginjaren beleefde zooplus een onstuimige en daardoor relatief dure groei. Jarenlang noteerde het bedrijf regelmatig rode cijfers. De omslag kwam in 2013. De directie besloot haar hoge marketingbudget voortaan in te zetten voor lagere prijzen voor de klanten. Hierdoor steeg de loyaliteit van klanten en verdwenen een aantal concurrenten door de prijzenslag van de markt. De groei versnelde en dat had een gunstig effect op de winstgevendheid van zooplus. Het bedrijf investeert volop in groei door in steeds meer landen lokale distributiecentra op te zetten. Hierdoor dalen de logistieke kosten en verbetert de leversnelheid. Na Duitsland, Nederland en Polen opende dit jaar een logistiek centrum in Frankrijk. Het Verenigd Koninkrijk, Italië en Zweden zullen komende jaren volgen.

Dubbele groeicijfers

Het beleid werpt sinds 2013 z’n vruchten af. Zo steeg de jaaromzet vorig jaar met 34% tot ruim € 570 miljoen. De groei was daarmee hoger dan in 2012 (+30%) en 2013 (+27%). Beleggers herkennen het succes. Begin 2014 kostte het aandeel circa € 50 euro. Die waarde is nu al meer dan verdubbeld naar € 120. Na het goede eerste kwartaal van 2015 streeft het bedrijf dit jaar naar een totaalomzet van tenminste € 725 miljoen (>+27%).

Deelname Midlin

Met de verkoopopbrengst van Beter Bed hebben wij begin vorig jaar 9% van de Midlin-portefeuille in zooplus geïnvesteerd. Dat deden we vol overtuiging. De omzetgroei is hoog en de groeikansen zijn nog lang niet uitgeput. Zo wordt nog maar 5% van alle huisdierproducten online verkocht en kan er nog veel marktaandeel van winkels worden veroverd. Bovendien groeit het aantal actieve klanten spectaculair. Vorig jaar kwamen er 600.000 consumenten bij tot een totaal van 3,3 miljoen. De potentiële markt is enorm: de Europese omzet van huisdierenvoeding en -producten is goed voor € 25 miljard en die blijft jaarlijks toenemen. Ook voor producenten van premium huisdiervoer is zooplus een interessant internetplatform voor acties en promoties.

Ook winst in dubbele cijfers

De winst steeg in het eerste kwartaal met 25% naar € 1,6 miljoen. De winstprognose voor heel 2015 ligt op € 8 tot € 12 miljoen. Maar zooplus hecht nog niet zo aan winst. Het bedrijf blijft voorlopig investeren in groei, logistieke capaciteit, marketing en klantbehoud. Doel is groter te worden dan Europa’s grootste keten van huisdierwinkels. Zo kan ze in een positie komen om de beste inkoopcondities te bedingen en daardoor winstgevender te worden. Desondanks voorspelt het bedrijf winstontwikkelingen in de komende drie jaar van € 5 miljoen, € 10 miljoen en € 25 miljoen. Op lange termijn ligt een verdere winstverdubbeling in het verschiet als het bedrijf van € 1 miljard naar € 2 miljard omzet groeit.

Teslin heeft via het beleggingsfonds Midlin een belang in zooplus.

rombout houben portretRombout Houben

logo zoopluszooplus AG bestaat sinds 1999 en is de grootste e-handelaar voor huisdierproducten in Europa. Het bedrijf is actief in 28 landen met ruim 8.000 producten. Zooplus is sinds 2008 aan de Duitse beurs genoteerd en opgenomen in de SDAX-index (Duitse smallcap index). Het eigen vermogen bedraagt 88 miljoen euro en het bedrijf is schuldenvrij. Er werken 270 medewerkers. Het hoofdkantoor zit in München met nevenvestigingen in Straatsburg, Genua, Madrid, Krakow, Istanbul en Oxford. Daarnaast zijn er distributiecentra in Duitsland, Nederland, Polen en Frankrijk.

www.zooplus.nl

Terug naar boven