×

success

No Sass files were modified. Time elapsed 0.0004 seconds

| Teslin Participaties | Blog

Thee-, specerijen- en notenhandelaar Acomo behaalde in het eerste kwartaal van 2015 een hogere omzet en een hogere nettowinst dan een jaar eerder en verwacht voor dit jaar winstgevende resultaten. Acomo geeft smaak aan ons fonds Todlin.

Acomo handelt in dezelfde goederen waarmee de VOC 400 jaar terug roem en welvaart vergaarde: thee, specerijen, noten en zaden. Het verre achterneefje van de VOC heeft sinds 1908 een beursnotering en is daarmee het op één na oudste bedrijf op de Amsterdamse beurs. Toen opereerde het bedrijf nog onder de naam Rubber Cultuur Maatschappij 'Amsterdam', een rubberplantagehouder in Indonesië. Na de nationalisatie van de plantages in de jaren '50 stapte het bedrijf in andere grondstoffen en agrarische producten. Bij die nieuwe handelsactiviteiten hoorde een nieuwe naam die beter de lading dekte: Acomo, Amsterdam Commodities. Al snel groeide de handelaar uit tot een wereldspeler in kruiden, noten en gedroogd fruit. In 2010 werd definitief afscheid genomen van 'rubber'.

No Amsterdam, no commodities

De naam Amsterdam Commodities is misleidend. De holding zit namelijk niet in Amsterdam, maar in Rotterdam en handelt niet in commodities, maar in soft commodities. Die kwalificatie soft is essentieel. Anders dan commodities, zoals graan of suiker, worden soft commodities niet aan de beurs verhandeld. Er is dus ook geen prijsvorming op de beurs. Het prijsrisico is voor Acomo, niet voor de leveranciers of de klanten. Via eigen voorraden of inkoopcontracten kan Acomo altijd de leverings- en prijsafspraken nakomen, ongeacht de schommelingen aan de aanbodkant. Dat maakt Acomo tot een betrouwbare partner. Door the needs of clients and suppliers te overbruggen, zorgt Acomo voor Peace of Mind. Van alle partners.

Acht sterke bedrijven

De holding zelf zal weinig indruk maken: er werken slechts zes mensen. Indrukwekkend zijn de acht handelshuizen met zo'n 550 medewerkers, verdeeld over vier categorieën (silo's) die meer dan 300 producten verhandelen in ruim 90 landen. Bedrijven als Catz, TEFCO, King Nuts & Raaphorst, Van Rees en Red River hebben stuk voor stuk een goede naam in de markt. De productspreiding is een van de voordelen van Acomo. Als de omzet of winstmarge van een product daalt, kan dat opgevangen worden met andere producten. Zo worden de lagere theeprijzen ruimschoots gecompenseerd door de hype rondom superfoods en de hogere marges op luxe noten.

Strikt overnamebeleid

Acomo voert een actief maar strikt acquisitiebeleid in de markt van soft commodities. Vooral middelgrote nichebedrijven met internationale vestigingen zijn interessant voor Acomo. Zo voegde het bedrijf in 2014 de Duitse zadenhandelaar SIGCO toe aan de handelshuizenportefeuille. Daarmee verwierf het bedrijf een fysiek kantoor in Duitsland, maar ook toegang tot nieuwe markten. Het gaat Acomo niet om snelle groei, maar om risicospreiding en waardecreatie op de lange termijn.

Goed jaar

Voor Acomo was 2014 een succesvol jaar (zie: Verkort Jaarverslag 2014). Dat heeft veel te maken met de toenemende vraag naar 'een gezonde snack', de hogere verkoopprijzen van luxe noten en het economische herstel in de VS waar een kwart van de omzet wordt gerealiseerd. Ook dit jaar is Acomo goed begonnen. Uitspraken over het hele jaar zijn lastig. De handel in soft commodities is van veel externe factoren afhankelijk: klimaat, geopolitiek, olieprijzen, valutaschommelingen, consumentenbestedingen... De interne factoren staan succes echter niet in de weg.

Vertrouwen in de waarde

Wij hebben goede verwachtingen van Acomo. Toen wij 10 jaar terug instapten, stond de koers op € 3 of € 4. Nu staat die op ruim € 25. Ook het dividendbeleid met een pay-out ratio van ruim 60% (2014: 78,8%) geeft ons vertrouwen. Dat wordt verder versterkt doordat het bedrijf de laatste tijd veel opener is geworden. Daarnaast heeft Acomo zijn financiën op orde en een stevige oorlogskas voor gerichte acquisities die waarde toevoegen op de lange termijn. Acomo 'overbrugt onze behoeften' en is een smaakmaker binnen Todlin.

maarten hartog portretMaarten Hartog

logo acomoAcomo is de holding van internationale ondernemingen die actief zijn in de wereldwijde inkoop, verwerking, handel, distributie en verkoop van voedingsgrondstoffen en ingrediënten. De handel omvat ruim 300 hoofdproducten, waaronder specerijen, noten, gedroogde zuidvruchten, thee, zaden en natuurlijke voedingsingrediënten en vindt plaats in meer dan 90 landen.

De activiteiten zijn gebundeld in vier segmenten:

  • Specerijen en Noten: Catz International B.V., Tovano B.V. en King Nuts B.V.
  • Eetbare zaden: Red River Commodities Inc., Red River en SIGCO Warenhandelsgesellschaft mbH.
  • Thee: Van Rees Group B.V.
  • Voedingsingrediënten: Snick EuroIngredients N.V. en TEFCO EuroIngredients B.V.

Alle groepsmaatschappijen zijn 100% dochterondernemingen.

Acomo heeft in 2014 ruim 550 medewerkers, een omzet van € 620 miljoen en een nettowinst van € 33 miljoen. Het dividend bedroeg € 1,10 (2013: € 0,77) per aandeel. De koers is sinds 2010 vervijfvoudigd naar ruim € 25. Acomo zit in de portefeuille van Todlin.

www.acomo.nl

Terug naar boven