×

success

No Sass files were modified. Time elapsed 0.0004 seconds

| Teslin | Blog

Betrokken aandeelhouderschap, hoe moet dat eruitzien? Ik en mijn collega's doen het graag zo: we volgen de bedrijven waarin we beleggen op de voet, en blijven in contact met de bestuurders.

We stellen ons op als mede-eigenaren en geven onze mening over die zaken waar wij formeel zeggenschap over hebben. De directie gaat over de strategie en de bedrijfsvoering. Aan ons is het om kritisch te zijn en te beoordelen of dit leidt tot waardecreatie op de lange termijn. Als wij de uitleg ondermaats vinden en zouden denken dat we het beter weten dan de directie, moeten we ons nog eens achter het oor krabben; dan zitten we wellicht niet bij het juiste bedrijf.

Dat neemt niet weg dat wij wel wat algemene adviezen hebben en die ook geven. Met betrekking tot het aantrekken van kapitaal bijvoorbeeld. Als een bank moeilijk dreigt te gaan doen - en dat gebeurt tegenwoordig steeds vaker - kunnen de bedrijven waarin wij investeren beter eerst bij ons komen praten voordat die bank gaat bepalen dat aandeelhouders moeten bijdragen. Dat is namelijk niet alleen duur omdat diezelfde bank dan bijvoorbeeld graag een emissie wil begeleiden en advocaten ook niet gratis zijn, maar betekent ook dat je als bedrijf de regie te veel uit handen geeft. Wij willen geen banken bashen - zij worden ook beperkt door de strenge eisen en regelgeving die van hogerhand worden opgelegd - maar wij vinden niet dat ze op de stoel van de directie moeten plaatsnemen.

Een andere aanbeveling aan bedrijven die we altijd doen is: 'Zorg voor een goede informatie aan (potentiële) beleggers'. Oftewel: verkoop niet alleen je producten en diensten, maar ook je aandelen. Zeker nu er tekenen van economisch herstel zijn, is dat zelfs van levensbelang. Een aantrekkende vraag naar producten en diensten zal vaak leiden tot herstel van de marges en winstgevendheid. Dat vertaalt zich echter niet zomaar in een betere beurswaardering. Immers, als niemand weet dat het met het bedrijf goed gaat, komen er geen kopers. Een bekende marketingwet is dan ook 'Be good and tell it'.

Duidelijke strategie trekt aandeelhouders

Als je duidelijk maakt wat je strategie is en dat je een aantrekkelijk dividend betaalt, draagt dat bij aan een waardering die recht doet aan de inspanningen van het bestuur en de ontwikkelingen van de onderneming. Het trekt nieuwe aandeelhouders aan en voorkomt ook dat potentiële beleggers massaal uitwijken naar een deposito als de rente stijgt, of dat er opeens Mexicanen of Amerikanen op de directiestoel zitten omdat ze goedkoop een goede slag konden slaan. Wij hebben echt niets tegen een goed koopman die voor een scherpe prijs inkoopt, integendeel, maar wel tegen kapers die zich niet zullen richten op de continuïteit van de onderneming en hun eigen belang ver boven dat van andere stakeholders stellen. Dan krijg je kortetermijngewin voor de een, met het kortste strootje voor de andere betrokkenen.

Wij houden niet van spelletjes en zeker niet van stoelendans. Een goede directie blijft op haar eigen stoel zitten, en houdt de touwtjes stevig in handen. Zo bepaalt zij zelf hoe de toekomst van het bedrijf eruit ziet, ook als het lijkt alsof de crisis aan het stuur zit, de banken de richting lijken te bepalen, de overheid in de weg loopt of technologische ontwikkelingen het bedrijfsmodel bedreigen. Er zijn genoeg voorbeelden van ondernemingen die tegen de stroom in kunnen zwemmen en snel kunnen schakelen als ze dreigen meegesleept te worden. Daar houden we van.

Frederik van Beuningen

Terug naar boven