×

Fout

Error compiling Sass: parse error: failed at `color: &mokka;` /var/www/vhosts/teslin.nl/httpdocs2020/templates/teslin2.0/scss/template/_typo.scss on line 116
×

success

No Sass files were modified. Time elapsed 0 seconds

| Midlin | Blog

“Well those cars never seem to stop coming” zingt de Amerikaanse R&B groep Rose Royce in het wereldberoemde nummer Car Wash uit 1977. Voor veel operators van wasstraten is dat inderdaad de praktijk. Het hebben van een autowasstraat kan een zeer lucratieve activiteit zijn waarvan de investering te overzien valt en de variabele kosten van een wasbeurt zeer laag zijn. Het Duitse WashTec is met een geschat marktaandeel van 50% in Europa met afstand marktleider en ziet kansen in Noord-Amerika en Azië. Midlin heeft een belang in dit bedrijf genomen.

WashTec AG is wereldmarktleider in de productie, verkoop en onderhoud van autowasstraten in alle soorten en maten. Grote kettingstraten van 60 meter, kleinere roll-over borstelstraten, professionele bus- en vrachtautowasinstallaties en selfwash-boxen. Naast de verschillende soorten wasstraten verkoopt WashTec ook verbruiksartikelen zoals milieuvriendelijke shampoos, speciale anti-insecten coating en velgenreiniger. De verkoop van de verbruiksartikelen, de servicecontracten en onderhoudsomzet geeft het bedrijf een groot deel aan terugkerende omzet waardoor het ook in economisch moeilijkere tijden kan blijven investeren in innovatie en marktbewerking.

Het succes van WashTec is niet alleen te danken aan de kwaliteit van haar installaties, maar ook aan de service. Door de grote aantallen kan het bedrijf zich een eigen onderhoudsnetwerk veroorloven. In Europa alleen al rijden er 600 eigen onderhoudsmonteurs rond. Als marktleider kan ze beter dan haar concurrenten de klanten bezoeken en van goede service voorzien, zodat de wasstraat een maximale uptime heeft. Klanten kunnen met een ‘connected’ wasstraat een online carwash managementsysteem gebruiken. Hiermee kunnen ze op afstand technische problemen spotten of preventief onderhoud inplannen en zien of shampoo en wax moeten worden bijgevuld. Consumenten kunnen met een app een wasprogramma uitzoeken en betalen, waardoor wasstraten volledig onbemand en cashloos kunnen werken. Na de uitvinding van de roll-over borstelstraat tientallen jaren geleden jaagt WashTec met digitale innovaties op een groter marktaandeel in de carwashbranche.

De markt voor autowassen is over het algemeen behoorlijk stabiel. Weersomstandigheden zijn bepalender voor het aantal wasbeurten dan het aantal gereden kilometers. En er is wereldwijd een trend naar meer geautomatiseerd wassen. Naast het gemak van een wasstraat komt dat mede door milieueisen en regulering. Zelf wassen op straat is namelijk relatief milieuonvriendelijk, want olieresten of zeepresten komen in de bodem en het grondwater terecht. Een wasstraat gaat ook zuiniger om met water zeker als die voorzien is van een waterterugwininstallatie. Wassen op straat is in verschillende landen, waaronder Duitsland, zelfs verboden.

WashTec heeft haar sterkste marktpositie in Europa, waar het een marktaandeel van ongeveer 50% heeft. Het overgrote deel van de omzet wordt nu in Europa gerealiseerd. Wereldwijd is er nog veel te winnen en daarom investeert WashTec in haar verkoop- en service apparaat buiten Europa. In de VS, waar de markt nog erg versnipperd is, en in de grote steden in China, waar het stijgende gemiddelde inkomen ook een stijgend aantal auto’s met zich meebrengt, liggen mooie kansen. WashTec kan de komende jaren profiteren van de wereldwijde introductie van een nieuw productplatform als vervanging van een aantal oude platforms. Voor klanten van WashTec is een investering in een wasstraat zeer aantrekkelijk omdat een wasstraat meestal hoge winstmarges geneert en daarmee een korte terugverdientijd heeft.

Wij volgen WashTec al enige jaren. Omdat het een succesvol bedrijf van hoge kwaliteit is, was het aandeel ook altijd erg duur. Wij verwachten dat de huidige koershalvering een mooi instapmoment biedt voor een langetermijninvestering. De negatieve gevolgen van de crisis zullen voor WashTec te overzien zijn. Het bedrijf maakt positieve cashflows en de balans is sterk. Natuurlijk is de investeringsbereidheid van klanten nu laag, maar door de stabiele vraag naar autowassen zal dit uiteindelijk weer aantrekken. De huidige onzekerheid biedt ons een mooie kans om een best-in-class wereldmarktleider in een stabiele markt aan te kopen voor een aantrekkelijke prijs.

Teslin houdt via Midlin NV een belang in WashTec AG.

philip van es portret Philip van Es, Associate

Terug naar boven