×

success

No Sass files were modified. Time elapsed 0.0003 seconds

Op 4 april 2019 heeft Teslin Capital Management onderstaande statement afgegeven tijdens de Algemene Vergadering van Aandeelhouders van Ordina NV.

Geachte Raad van Commissarissen en Raad van Bestuur,

Mijn naam is Jan-Jaap Bongers en ik spreek namens Teslin Capital Management. Wij zijn sinds 2013 aandeelhouder van Ordina en hebben ons belang afgelopen jaar vergroot van circa 6% naar ruim 12%. Dit hebben wij gedaan omdat wij vertrouwen hebben in het potentieel van Ordina onder leiding van het huidige bestuur.

In het afgelopen jaar heeft Ordina de neergaande trend in de operationele ontwikkeling van de Nederlandse divisie tot staan weten te brengen en is het gelukt om weer te groeien in omzet. Een enorme mijlpaal, die volgde op een periode van tien jaar krimp. Sinds afgelopen zomer is het aantal directe eigen medewerkers ook voor het eerst in jaren weer gestegen. De eerste resultaten van de in 2017 geïntroduceerde strategie met gerichte proposities worden hiermee zichtbaar.

De prestatie in België is structureel positief, de Belgische divisie had ook in 2018 een sterk jaar. Inmiddels is België goed voor bijna een derde van de omzet en is sterk winstgevend.

Wij zijn tevreden met de verhoging van het dividend met 250% naar € 0,05 per aandeel ten opzichte van 2017. Wij zijn van mening dat gezien de sterke balans er ruimte was voor een hoger dividend, maar hebben ook begrip voor het conservatieve beleid van het bestuur aangezien het herstel pas pril is. Wij verwachten naar voren toe een attractiever dividendbeleid als het herstel van Ordina zich verder doorzet. Naar jaren van mineur heeft de aandeelhouder van Ordina hier ook alle recht toe.

Verder zijn wij positief over de geïntroduceerde financiële en strategische doelen binnen de strategie Ordina 2022 en met de versterking van het Executive Committee in 2019 met een nieuwe directeur voor Commercie (Monique Dekker) en HR (Wendy Aendekerk).

Naast de verschillende positieve ontwikkelingen willen wij aandacht vragen voor de volgende onderwerpen;

  • Ten eerste; Ordina zal in de komende periode verdere maatregelen moeten nemen om het ongewenst verloop van ongeveer 20% onder controle te krijgen. Daarnaast moet de omzet in Nederland in toenemende mate worden gerealiseerd met eigen medewerkers. In 2018 wordt de omzet nog te veel gerealiseerd met externe medewerkers, waardoor de winstgevendheid in het afgelopen jaar onvoldoende is meegegroeid met de omzet. De belangrijkste uitdaging voor Ordina is het verbeteren van de marge van de Nederlandse organisatie.
  • Ten tweede; Ordina wil de organisatie verjongen en is gefocust op het aannemen van Young Professionals. Deze strategie ontwikkelt zich succesvol in 2018 maar heeft ook tot gevolg dat de productiviteit daalt en de marge onder druk staat als gevolg van gestegen opleidingskosten. Ordina zal in toenemende mate efficiënter moeten worden in het opleiden, plaatsen en behouden van Young Professionals.
  • Ten derde; De waardering van een aandeel Ordina was in de tweede helft van 2018 dusdanig laag dat het bedrijf de kans liep de regie over haar eigen voortbestaan te verliezen door een bod van een strategische of financiële partij. Om de regie in eigen handen te houden is het essentieel dat de waardering van het aandeel op niveau is. Wij zijn niet tegen een overname, maar de onderneming moet wel vanuit eigen kracht kunnen handelen. Des te meer reden om op korte termijn autonoom het verbeterpotentieel te realiseren.

Verder nemen wij vandaag afscheid van Pamela Boumeester als commissaris en wij willen haar bedanken voor haar rol als commissaris sinds 2009.

Afsluitend; Wij verwachten de komende tijd veel van Ordina. De winstgevendheid in Nederland over het afgelopen jaar is nog te laag, maar is stap voor stap aan het verbeteren. Wij verwachten dat dit verder doorzet en dat de doelstelling van 7-9% EBITDA-marge in de komende jaren zal worden bereikt. Wij wensen u daar veel succes mee.

 

Terug naar boven