×

success

No Sass files were modified. Time elapsed 0.0038 seconds

Nog niet eens zo heel lang geleden was het fietsleven nog overzichtelijk. Er waren dames- en herenfietsen, je had terugtrapremmen of handremmen met van die blokjes op je wiel en de fiets was zwart of, als het mee zat, ook nog in donkergroen leverbaar. Een degelijk product waar je jaren mee deed. Zo deed je je kinderzitje op de fiets die je kreeg toen je naar de middelbare school ging.

Hoe anders is het nu. De fiets is tot lifestyle-product geëvolueerd. Dat weten ze bij Accell ook maar al te goed. De catalogus van Koga, Batavus of Sparta heeft dan ook de uitstraling van een glossy en biedt voor ieder moment van de dag een passend product. Het ene rijwiel nog fraaier dan het andere. In de laatste modekleuren en voorzien van de nieuwste snufjes en technische hoogstandjes. Kwaliteitsproducten, die nog langer mee gaan dan vroeger het geval was.

Volgens de Bovag/Rai zijn er in Nederland ongeveer 22 miljoen fietsen. Nederland is voor fietsen dan ook een vervangingsmarkt. De consument wordt veeleisender. Reden waarom Accell veel tijd en energie steekt in de ontwikkeling van nieuwe producten en met innovaties de potentiële koper blijft verrassen. Zo heeft ook de elektrische fiets haar aanvankelijk stoffige imago van zich af weten te schudden. Niet alleen schoolgaande pubers rijden inmiddels fluitend naar school, ook mountainbikers zwichten voor het genot van elektrische trapondersteuning bij het beklimmen van een berg of een terrein met mul zand. Vooral in Duitsland wist Accell het afgelopen halfjaar meer van deze zogenaamde performance e-bikes te verkopen. Dat elektrische fietsen qua uiterlijk bijna niet meer te onderscheiden zijn van hun traditionele broeders, blijkt wel uit de fraude bij het Belgische kampioenschap veldrijden, waarbij een deelneemster een fiets met trapondersteuning had. Het was weliswaar haar reservefiets, maar toch.

Accell weet goed in te spelen op de toegenomen vraag. Inmiddels maakt de e-bike verkoop al een kleine 60% uit van haar fietsenomzet. De ontwikkelingen gaan snel en wat vandaag nog voor onmogelijk wordt gehouden, heeft Accell morgen misschien al uitgevonden. Het zou mij niet verbazen als het bedrijf ooit met een zelfsturende fiets komt. We gaan het zien. Voorlopig blijf ik graag rustig een rondje fietsen, het stuur stevig in de handen.

Teslin houdt via Darlin een belang in de Accell Group.

 aleid kruize rondAleid Kruize

Bewaren

Bewaren

Terug naar boven